Project Herfst , week 1
We werken rond het boek ‘de blaadjesdief’.
Eekhoorn maakte zich namelijk grote zorgen. Ze had blaadjes meebracht naar de klas maar eentje leek verloren. Een dief! Dacht ze eerst. Door het verhaal te lezen ontdekten we wie de echte dader was, de wind!
De herfstboom is kaal. We willen hem ‘blaadjes’ geven en dus dachten we na over woorden die passen bij de herfst.
Vinden we ze terug op onze woordkaarten?
Kring activiteiten:
Bladeren sorteren van groot naar klein. We meten en vergelijken. Eerst klassikaal, daarna oefenen we zelfstandig tijdens het hoekenwerk.
De wind blaast de bladeren uit de boom. We leren terugtellen van 4 naar 0.
We leren ook een liedje over 5 herfstbladeren.
AB patronen maken met herfstbladeren. Eerst klassikaal, daarna zelfstandig oefenen tijdens het hoekenwerk.
We leerden veel bij over de eekhoorn via een filmpje en een boek.
Leg evenveel dennenappels
Hoekenwerk:
Spelen met de bosdieren
Opzoek gaan naar de kabouters.
Fijne motoriek: de herfstboom , we leren de herfstkleuren kennen.
Spelen in de ontdekbak
Fijne motoriek+ kleuren herkennen: De poten van de spin.
Welk dier zit er verstopt achter de bladeren?
Zoek dezelfde eikel. Maak de opdrachtkaart
Voorbereidend schrijven: vind de weg + schrijfpatronen
Fijne motoriek: Plasticine
Cijfers herkennen , evenveel leggen
Spelen met de magnetische staven. We maken micro’s , vormen, letters ,…
Schilderen met bister
We maken met wat hulp een dier uit blaadjes
Spelen in de herfstwinkel





































































Zo’n leuke activiteiten ! Wat leren ze veel bij !
BeantwoordenVerwijderen